22 May 2017

We are very proud on this article in newspaper DELO.


Občutiti vse oblike življenja

Multimedijska naprava Feelif
avtor: Maja Prijatelj Videmšek
Foto Jure Eržen

Šestošolka Mia v učilnici Centra IRIS za slepo in slabovidno mladino s prstom drsi po zaslonu tablice, prekrite s posebno mrežico. S sledenjem vibrirajočim točkam vešče zazna obliko kvadrata, izrisanega na zaslonu. Nato se preskusi v reševanju »spomina«, ki jo ob najdbi kompatibilnih ploščic z motivom živali razvedri z njihovim oglašanjem. Z napravo Feelif je že domača, saj jo je večkrat testirala in s predlogi sodeluje pri njenem razvoju.

Inovacija slovenskega podjetja 4WEB pa življenja ne bo olajšala le njej, temveč tudi milijonom drugih slepih in slabovidnih po vsem svetu. V javnosti ni prav dobro znano, da slepi in slabovidni zelo vešče uporabljajo tablice in pametne telefone z zasloni na dotik. Prelomnost multimedijske naprave Feelif pa je v tem, da jim na enodimenzionalni površini omogoča začutiti tudi obliko. Doslej je bil najboljši približek tega Braillov grafični displej, ki fizično prikazuje oblike s pomočjo dvignjenih čepkov, vendar je njegova pomanjkljivost izjemno visoka cena; stane približno 50.000 evrov, zaradi česar si ga lahko privoščijo le izobraževalne ustanove za slepe in slabovidne. Poleg tega posamezniku ne omogoča izraziti svoje kreativnosti.

Feelif je približno tisočkrat cenejši in po besedah inovatorja in ustanovitelja digitalne agencije 4WEB Željka Khermayerja odpira povsem nove dimenzije uporabnosti informacij v digitalnem zapisu, kot so čutenje oblik, risanje in interaktivne zgodbe. Vse to je videčim samoumevno, slepim in slabovidnim pa je bilo doslej nedostopno.

Multimedijsko napravo sestavljajo tablica, reliefna mrežica in aplikacija, ki vse skupaj poveže v doživetje, ki ga čuti slepa oseba pod prsti.

Khermayer je idejo za tehnologijo dobil ob ogledu oddaje o gluhoslepih v Sloveniji, v kateri se ga je močno dotaknilo, da so ljudje, ki so zaradi izgube vida že tako prikrajšani za številna doživetja, dodatno odrezani od sveta zaradi drage tehnologije, preko katere komunicirajo z njim. Odločil se je, da jim bo pomagal z razvojem cenejše. Sprva je razmišljal o komunikatorju za gluhoslepe, a se je skozi razvoj produkta in preverjanje zanimanja investitorjev preusmeril k ideji inovativne tehnologije za slepe in slabovidne.

Ta jih z vibracijami, zvokom in glasom vodi po oblikah, ki so izrisane na zaslonu tablice, ali po tistih, ki jih same narišejo na zaslon. Izbočene kroglice na mrežici, prilepljeni na tablico, zgolj omogočajo boljšo orientacijo pri drsenju prsta po zaslonu.

Ker so Feelif razvijali z osnovnošolci, so zdajšnje vsebine osredotočene na šolsko učno snov, pove Katarina Pavšek, članica ekipe 4WEB. Aplikacija bo na primer koristen pripomoček za učenje brajice in geometrijskih funkcij, ki bo omogočil hitrejšo osvojitev znanja in samostojno učenje. Ker je naravnana zabavno, bo tudi stimulirala k učenju. Znano je namreč, da imajo slepi in slabovidni otroci pogosto težave s pozornostjo, zato v učnem procesu potrebujejo več motivacije, pojasni Pavškova. Obenem poudarja, da so obstoječe metode učenja še vedno dobrodošle, saj otroci z njimi trenirajo finomotoriko. Res pa so zamudne tako zanje kakor za učitelje, dodaja.

A razvijalci Feelifa ne nameravajo ostati le pri pomoči mlajšim slepim in slabovidnim. Iščejo tudi ideje za možnosti uporabe tehnologije pri odraslih. Trenutno napravo testirajo na slovenskem trgu s prvimi uporabniki, ki jo bodo dobili še ta mesec. Cena Samsungove tablice z mrežico in aplikacijo je 500 evrov. »Ko bomo prepričani, da je izdelek vrhunski, bomo z njim vstopili na globalni trg, najprej v druge evropske države, zatem v ZDA, napove Katarina Pavšek.

Na obeh trgih je okoli 14 milijonov potencialnih uporabnikov, na svetu pa skupaj okoli 88 milijonov ljudi, ki bi napravo lahko uporabljali. Poleg nje v podjetju, ki deluje pod ambasadorstvom staršev slepih in slabovidnih otrok ter Tehnološkega parka Ljubljana, razvijajo odprto platformo, ki bo združila vse akterje, povezane s slepimi in slabovidnimi: slepe in slabovidne osebe, njihove starše, učitelje, tiste, ki želijo ustvarjati vsebine zanje, in programerje, ki bodo želeli delati vsebine za Feelif. Na njej bodo lahko vsebine delili ali prodajali, kar pomeni tudi nove možnosti zaslužka za slepe in slabovidne ter za njihove starše, ki večino svojega časa namenijo otroku in zato ostanejo brez ali le z delno zaposlitvijo.

Razvoj Feelifa, pri katerem sodeluje osem sodelavcev, so financirali z lastnim kapitalom, konvertibilnim posojilom SK75 ter nepovratnimi sredstvi iz Evropskega sklada za regionalni razvoj in države Slovenije.  Investitorja za razvoj odprte platforme še iščejo.

Glede na vse prejete nagrade za inovacijo, ki potrjujejo njeno globalno družbeno korist, jim ga ne bi smelo biti težko pritegniti.

Na nedavnem festivalu Webit Europe v bolgarski Sofiji so se zavihteli na drugo mesto med 2425 prijavljenimi zagonskimi podjetji, Organizacija Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo (Unesco) je Feelif uvrstila med 150 najboljših inovacij. Zmagali so tudi na slovenskem turnirju socialnih inovacij in prišli med pet finalistov na konferenci Podim za zagonska podjetja iz regije Alpe-Adria, ustanovitelj in direktor Željko Khermayer pa je na seznamu stoterice najbolj vplivnih inovatorjev v srednji in vzhodni Evropi.


More news